راه اندازی کسب و کار یا فروشگاه کوچک خود فرآیندی است که به ابزارها و فرآیندهای مختلف زیادی نیاز دارد. جدا از یک ایده عالی و اختصاص دادن به جایگاه خود، شما همچنین به پلتفرمی نیاز دارید که از طریق آن بتوانید معاملات را انجام دهید.سیستم نقطه فروش یا «POS» اساساً محیطی است که در آن شما می توانید بسیاری از کارهای مالی و اداری اداره کسب و کار خود را انجام دهید. در POS خود مطمئن می شوید که موجودی کافی برای مشتریان شما وجود دارد. همچنین میتوانید از نرمافزار POS خود برای پیگیری روند فروش و انجام معاملات استفاده کنید. داشتن یک سیستم موثر برای پردازش پرداخت کمک زیادی به اطمینان از ادامه موفقیت شما به عنوان یک مدیر تجاری می کند.در این مقاله مزایای یکپارچه سازی سیستم POS با پلتفرم تجارت الکترونیکی شما می پردازیم:
سیستم POS چگونه کار می کند؟
سیستم POS ابزاری است که به شرکت شما امکان میدهد پرداختهای مشتریان را بپذیرد و فروش را پیگیری کند. اگرچه نسبتاً ساده به نظر می رسد، روش های مختلفی برای سفارشی کردن POS شما بسته به ارائه دهندگان POS و طرح تجاری شما وجود دارد.
یک سیستم نقطه فروش در یک محیط کسب و کار کوچک که صرفاً به صندوق فروشگاهی مراجعه می کند. با این حال، سیستمهای POS مدرن دقیقاً یکسان نیستند. این ابزارها کاملاً دیجیتال هستند، به این معنی که مشتریان میتوانند با یک برنامه POS و یک دستگاه یا پایانه POS که به اینترنت متصل است، کسبوکار شما را تقریباً در هر کجا بررسی کنند.
در اینجا اصول اولیه نحوه عملکرد یک سیستم POS آمده است:
یک مشتری تصمیم می گیرد خدمات یا محصول شما را بخرد. اگر امتیاز فیزیکی دارید، احتمالاً از اسکنر بارکد برای بررسی قیمت کالا استفاده میکنید، سپس مشتری خود را تا مرحله «خروج» پردازش میکنید.
POS شما قیمت اقلام را با هر مالیات احتمالی محاسبه می کند، سپس اطلاعات را در سیستم مدیریت موجودی شما به روز می کند. این تضمین می کند که می دانید چه تعداد از یک کالا را برای فروش باقی مانده است.
مشتری شما کارت اعتباری یا کارت نقدی خود را به شما می دهد (گاهی اوقات، امتیاز وفاداری و کارت هدیه نیز ضروری است). بسته به ماهیت پرداخت، بانک مشتری شما باید تراکنش را سازماندهی کند.
فروش نهایی شده است و فروش به طور رسمی پردازش می شود. می توانید از چاپگر رسید برای تحویل رسید استفاده کنید یا آن را به صورت دیجیتالی، از طریق ایمیل یا پیامک برای مشتریان خود ارسال کنید.
سخت افزار و نرم افزار POS
سخت افزار و نرم افزاری که در سیستم نقطه فروش خود استفاده می کنید به نیازهای فردی شما بستگی دارد. برخی از شرکت ها از سخت افزارهای زیادی با فناوری آنلاین خود استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند بیشتر از نرم افزار استفاده کنند. در حالی که هر سیستم نقطه فروش به نرم افزار نیاز دارد، اما همه آنها به سخت افزار نیاز ندارند.
اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، تمام معاملات شما به صورت دیجیتالی انجام می شود، بنابراین به سخت افزار نقطه فروش نیازی نیست، مگر اینکه فروشگاه پاپ آپ گهگاهی را اجرا کنید. اگر یک مکان فیزیکی مانند یک کافه یا بار دارید، حداقل به یک سیستم ثبت نام و کارت اعتباری نیاز خواهید داشت. گاهی اوقات، میتوانید سفارشها را با تبلت یا تلفن پردازش کنید.در اینجا برخی از سخت افزارهای متداول که ممکن است به POS خود متصل شده باشند، آورده شده است:
1.صندوق نقدی:
رجیسترها می توانند به پردازش و محاسبه تراکنش های مشتری کمک کنند.
2. دستگاه قابل حمل:
تبلت ها و تلفن های هوشمند می توانند جایگزین خوبی برای استفاده از یک مانیتور مستقل باشند، زیرا می توانید آنها را با خود به میزها و مشتریان فردی ببرید.
3.کارت خوان:
کارتخوان ها به مشتریان شما این امکان را می دهند که به طور ایمن کالاهای خود را با کارت اعتباری پرداخت کنند. گاهی اوقات میتوانید کارتخوانهایی دریافت کنید که پرداختهای بدون تماس را انجام میدهند.
4.کشو نقدی:
حتی اگر پرداختها را از طریق کارت اعتباری و نقدی میپذیرید، ایده خوبی است که یک کشوی نقدی داشته باشید که بتوانید پول مورد نیاز خود را در آن ذخیره کنید.
5.چاپگر رسید:
رسیدهای کاغذی به مشتریان شما نشان می دهد که دقیقاً چه چیزی خریداری کرده اند، چقدر پرداخت کرده اند و غیره.
6.بارکد اسکنر:
بارکد اسکنر جزئیات یک کالا را می خوانند تا بتوانید برای فروش تماس بگیرید. این اسکنرها همچنین برای بررسی قیمت یک کالا یا تعداد موجودی شما مفید هستند.
سایر ویژگی های یک راه حل نرم افزاری POS ممکن است شامل موارد زیر باشد:
1.مدیریت موجودی:
نرم افزاری برای مدیریت موجودی به شما کمک می کند تا از محصولاتی که باید ارسال و بفروشید مطلع باشید. برخی از نرمافزارها همچنین میتوانند به دادههای فروش شما متصل شوند تا به شما اطلاع دهند زمانی که منابع در حال اتمام است.
2.گزارشهای POS:
این گزارشها نمایشی از میزان درآمد و فروش شما ارائه میدهند. گزارش های شفاف به شما کمک می کند تا تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.
3.ابزارهای مدیریت کارکنان:
ابزارهایی برای مدیریت تیم به شما کمک میکند تا ببینید چه زمانی کارمندانتان در دسترس هستند و چقدر خوب عمل میکنند. حتی میتوانید از این نرمافزار برای پشتیبانی از کارمندان در ورود یا خروج استفاده کنید.
4.مدیریت ارتباط با مشتری:
ابزار CRM در سیستم فروش شما به شما کمک می کند تا اطلاعاتی را در مورد آنچه که مشتریان شما می خرند و زمانی که از شما خرید می کنند را پیگیری کنید. این فناوری می تواند به شما کمک کند تا استراتژی تعامل با مشتری و خدمات مشتری خود را شخصی سازی کنید.
5.رسیدها:
رسیدها برای سهولت در پردازش بازپرداخت طراحی شده اند، رسیدها مسیری را به شما می دهند که به کالای خریداری شده متصل است. رسیدهایی که می دهید نیز به حرفه ای به نظر رسیدن کسب و کار شما کمک می کند.
6.مدیریت انعام:
اگر یک شرکت خدماتی را اداره میکنید که در آن انعام تشویق میشود، میتوانید به ابزارهای انعام در POS خود دسترسی داشته باشید تا به مشتریان اجازه دهید در حین تسویهحساب یک انعام دیجیتال اضافه کنند.
مزایای استفاده از سیستم POS چیست؟
یک سیستم نقطه فروش، یا نرم افزار نقطه فروش، تضمین می کند که مشتری شما می تواند برای خدمات و محصولاتی که از فروشگاه شما دریافت می کند، پرداخت کند. هر بار که مشتری چیزی از فروشگاه شما میخرد، بخشی از یک تراکنش POS است.
POS بخش مهمی از شرکت شما است، جایی که همه چیز مانند فروش، مدیریت مشتری و ابزارهای موجودی در کنار هم قرار می گیرد. داشتن POS برای شرکت شما مزایای زیادی دارد، از جمله:
1.کارایی بهتر:
وقتی صندوقدارهای شما ابزارهای مناسبی برای پردازش پرداخت داشته باشند و شما نرم افزار مناسبی برای مدیریت موجودی خود داشته باشید، کارها بسیار راحت تر انجام می شود.
2.سادگی:
سیستم نقطه فروش مانند Square یا سایر رهبران بازار، ردیابی همه اطلاعات مالی شما را در یک مکان آسان تر می کند. حتی در برخی موارد می توانید از طریق یک گوشی هوشمند iOS یا اندروید پرداخت ها را انجام دهید
3.فروش آفلاین:
راهحلهای POS میتوانند با سختافزار POS مانند کارتخوان یا پایانه اعتباری ارائه شوند. این بدان معنی است که شما می توانید فروش را به صورت آفلاین و همچنین آنلاین انجام دهید.
4.گزینههای پرداخت گسترده:
مزایای نقطه فروش ممکن است شامل مواردی مانند توانایی پذیرش طیف گستردهای از پرداختها، مانند پرداختهای بدون تماس از دستگاه تلفن همراه یا کارتهای تراشه EMV باشد. این باعث می شود کسب و کار خرده فروشی شما همه کاره تر شود.
5.بینش بهتر:
اکثر فروش به شما گزارش های فروش و بینش های ارزشمندی در مورد فروش شما می دهند. گاهی اوقات می توانید با چیزهایی مانند QuickBooks یا ShopKeep ادغام کنید تا جزئیات بیشتری در مورد اطلاعات مشتری خود در نرم افزار خود مشاهده کنید.
6.دقت بهتر:
به غیر از پیگیری اطلاعات مشتری، سیستم POS خردهفروشی شما همچنین میتواند ردیابی هزینهها و پول نقد دریافتی شما را آسانتر کند. وقتی صحبت از رسیدگی به مالیات به میان می آید، این امر ارزشمند است.
7.مدیریت موجودی:
برخلاف نرمافزارهای حسابداری و صندوقهای پول، سیستم محل فروش شما با ابزارهایی همراه است که به شما نشان میدهد دقیقاً چه مقدار موجودی در هر زمان دارید. این بدان معناست که هرگز فرصت های فروش را تمام نمی کنید.
8.مدیریت کارکنان:
بسیاری از سیستمهای فروش تضمین میکنند که میتوانید مواردی مانند زمانبندی کارمندان و تعداد فروش اعضای تیم خود را پیگیری کنید. این به کسب نتایج بهتر برای کسب و کار شما کمک می کند.
جدا از تمام ویژگی های هیجان انگیز سیستم های نقطه فروش که در بالا ذکر شد، شایان ذکر است که بسیاری از بسته های نرم افزاری دارای افزونه های مختلفی هستند که می توانید از آنها برای ایجاد فناوری پشتیبان خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از تجزیه و تحلیل گوگل برای ردیابی نحوه حرکت مشتریان در وب سایت خود استفاده کنید یا به ابزارهایی برای دریافت دقیق دسترسی داشته باشید.
دریافتهای دقیقتر میتواند به این معنی باشد که میتوانید برنامههای وفاداری مشتری را طراحی کنید که به شما امکان میدهد در صورت خرید محصولات اضافی از شما، مزایا و امتیازاتی را به مشتریان خود ارائه دهید.
در یک سیستم نقطه فروش به دنبال چه چیزی باشید
سیستم های نقطه فروش در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند. ابزارهایی وجود دارد که می توانند با یا بدون اتصال به اینترنت کار کنند. میتوانید راهحلهای POS را بیابید که فرآیند دریافت گزینههای پرداخت تلفن همراه را سادهتر میکنند، و راهحلهایی با نرمافزار برای سفارشهای خرید.
هیچ استراتژی واحدی برای دریافت بهترین سیستم POS وجود ندارد. در عوض، باید در نظر بگیرید که کدام عوامل برای شما اهمیت بیشتری دارند. آیا به دنبال یک سیستم POS تلفن همراه هستید که بتوانید آن را با خود به جشنواره ها و فروشگاه های پاپ آپ ببرید؟ یا آیا نیازهای کسب و کار شما حول سیستم های pos سنتی تر است، مانند توانایی نظارت بر موجودی و ردیابی فروش؟
در اینجا فقط برخی از ویژگی هایی است که باید هنگام یافتن سیستم نقطه فروش نهایی به دنبال آنها باشید.
1. مدیریت جامع موجودی:
سیستمهای POS مدرن همیشه باید دارای فناوری زیادی برای ردیابی موجودی باشند. شما به ویژگی هایی نیاز دارید که به شما نشان دهد در هر زمان چه مقدار از یک کالای خاص را دارید تا بتوانید از خرید بیش از حد از تامین کنندگان خود اجتناب کنید. همچنین باید به دنبال ابزارهایی باشید که به شما کمک می کند تا بتوانید محصولاتی را که محبوب ترین هستند، شناسایی کنید.
2. ردیابی و گزارش فروش:
ابزارهای ردیابی و گزارش فروش از دیگر گزینه های نرم افزاری ضروری برای سیستم نقطه فروش شما هستند. شما باید بتوانید ببینید چه نوع مشتریانی بیشترین پول را برای شرکت شما خرج می کنند تا بتوانید استراتژی های فروش و بازاریابی خود را تطبیق دهید. ردیابی مواردی مانند خرید، بازگشت، ترجیحات مشتری، اطلاعات تامین کننده و موارد دیگر نیز مهم است.
3.ابزارهای پردازشگر پرداخت:
اکثر سیستمهای فروش با راهحلهایی برای مدیریت سفارشهای خرید، پرداختهای حضوری، پرداختهای موبایلی و غیره ارائه میشوند. باید به این فکر کنید که هر روز چه نوع معاملاتی را انجام می دهید تا مطمئن شوید که سیستم نقطه فروش شما به درستی با نیازهای شرکت شما هماهنگ است. اگر به دنبال تراکنش های بدون تماس هستید، مواردی مانند apple pay و Google pay را فراموش نکنید.
4.اتوماسیون وظایف:
برخی از سیستمهای فروش دارای گزینههای نرمافزاری هستند که فراتر از توانایی ردیابی موجودی و کمک به بوتیکها در پردازش پرداختها است. یک POS مدرن میتواند گزارشهای موجودی و خرید را خودکار کند یا رسیدها را به صورت خودکار به آدرس ایمیل مشتری ارسال کند. ویژگیهای مختلف اتوماسیون میتواند انجام عملیات تجاری خود را با کمترین استرس ممکن برای شما بسیار آسانتر کند. حتی میتوانید سیستمهای نقطهفروشی را پیدا کنید که گزارشهای حسابداری و هزینهها را تولید میکنند و برای شما برای حسابدارتان ارسال میکنند.
5.برنامه های پاداش:
بسیاری از سیستم های فروش، تقویت روابط با مشتریان خود را از طریق مواردی مانند تبلیغات در محل خرید و برنامه های پاداش آسان تر می کنند. توانایی پیگیری مشتریان وفادار خود به این معنی است که میتوانید تخفیفها و مزایای انحصاری را به افرادی که بیشترین پول را با سازمان شما خرج میکنند ارائه دهید. این حتی می تواند منجر به مواردی مانند برنامه های ارجاع و حمایت از برند در مراحل بعدی شود.
6.سهولت استفاده:
در حالی که همیشه ایده خوبی است که اطمینان حاصل کنید که ویژگی های متنوع زیادی در سیستم های محل فروش
خود دارید، همچنین باید مطمئن شوید که می توانید از این فناوری استفاده کنید. دریابید که پذیرش پرداختهای سوایپ و دیجیتال چقدر آسان است، و در مدیریت بکاند و هر عنصر موجودی چقدر احساس راحتی میکنید. هرچه با نرم افزار اعتماد بیشتری داشته باشید، تصمیمات تجاری شما بهتر خواهد بود.
7.مدیریت مشتری:
علاوه بر اینکه به شما امکان میدهد پرداختها را از قبل انجام دهید یا برگههایی را برای مشتریان تنظیم کنید، POS شما باید مجهز به ویژگیهایی باشد که به شما در مدیریت و حمایت از مشتریان به روشهای دیگر کمک میکند. اگر فناوری CRM داخلی برای پیوست کردن تراکنشها به مشتریان خاص و پیگیری سفر مشتری وجود ندارد، مطمئن شوید که حداقل میتوانید گزینه یکپارچهسازی را پیدا کنید.
8.مدیریت کارکنان:
سیستم نقطه فروش چیزی بیش از پرداخت کارت است. سیستم POS فروشگاه یا رستوران شما نیز باید به شما در پیگیری کارمندان کمک کند. شما به راه حلی نیاز دارید که به شما امکان می دهد اعضای تیم جدیدی را به سیستم ردیابی خود اضافه کنید، برنامه ها را با کارمندان به اشتراک بگذارید، و حتی عملکردی را داشته باشید تا ببینید بهترین کارمندان شما چه کسانی هستند.
9.یکپارچهسازی:
سیستمهای فروش امروزی باید با نرمافزار و فناوری موجود که قبلاً استفاده میکنید به خوبی کار کنند. اینکه بتوانید نرم افزار خود را با ابزارهای حسابداری و فناوری CRM هماهنگ کنید به این معنی است که می توانید به داده ها و زمینه های ارزشمندتری برای فروش خود دسترسی داشته باشید.
نقطه فروش به زمانی اطلاق می شود که دارنده کارت و تاجر معامله را انجام می دهند. این امر هم در خریدهای آنلاین و هم در معاملات انجام شده در فروشگاه های سنتی وجود دارد.
نقطه فروش (یا POS) در صنایع خرده فروشی از ترکیبی از نرم افزار و همچنین سخت افزار استفاده می کند. این ممکن است شامل یک صندوق نقدی دستی یا الکترونیکی، اسکنر، ترازو، پایانه های صفحه لمسی، و طیف گسترده ای از بیت ها و باب های دیگر باشد.
نمونه ای از یک نقطه فروش در یک فروشگاه معمولی، ترازو مورد استفاده برای وزن کردن کالاها در یک خواربار فروشی یا شیرینی فروشی سنتی است.
بازاریابان بر POS برای محصولات یا خدمات خود تأکید می کنند زیرا مصرف کنندگان اغلب در مکان های POS تصمیم به خرید می گیرند. فروشگاههای فیزیکی بهطور سنتی POS خود را در خروجیهای فروشگاه قرار میدهند تا خریدهای فوری توسط مشتریانی که فروشگاه را ترک میکنند، افزایش دهند.
در حالی که فروشگاههای بزرگ معمولاً از طریق فروشگاههای خود یک POS را در مکانهای مختلف قرار میدهند. آنها دریافته اند که این فرصتی را فراهم می کند تا بر مشتریانی که به دنبال انواع محصول خاص هستند تمرکز کنند و بر تصمیمات خرید آنها در مراحل اولیه فروش تأثیر بگذارند.
اولین سیستم های POS چیزی بیش از رسیدهای کتبی نبودند، اما خرده فروشان اکنون راه حل های الکترونیکی POS را ترجیح می دهند. اینها فرآیند فروش را ساده می کند و همچنین به تاجر اجازه می دهد تا داده های با ارزش فروش را جمع آوری کند.یک سیستم POS اولیه ممکن است چیزی بیش از یک صندوق و نرم افزار لازم برای جمع آوری داده های فروش نباشد. این موارد را می توان با استفاده از سخت افزار اضافی مانند بارکد اسکنر، کارت خوان یا سایر ماژول های نرم افزاری گسترش داد و بهبود بخشید.
بسته به نرم افزار، فروشندگان می توانند نه تنها میزان فروش، بلکه سطح موجودی، درآمد ناخالص، حاشیه سود، الگوهای فروش و مجموعه ای از نقاط داده دیگر را نیز پیگیری کنند.سپس می توان این داده ها را برای افزایش سودآوری و مشخص کردن نقاط ضعف در فرآیند فروش یا موجودی تجزیه و تحلیل کرد. نرمافزارهای پیچیده حتی میتوانند سفارشدهی و ذخیرهسازی مجدد را بهطور خودکار انجام دهند، و همچنین به کارآفرینان کمک میکنند تا کمپینهای بازاریابی خود را طوری تنظیم کنند که بر اساس رفتار مصرفکننده باشد.