بیاموزید که سیستمهای POS چگونه تغییر کردهاند و چگونه قابلیتهای آنها میتواند به شما در مدیریت بهتر کسبوکارتان کمک کند.علاوه بر بررسی کارآمد مشتریان، از سیستمهای POS میتوان برای جمعآوری اطلاعات تماس مشتری، ردیابی موجودی و تولید گزارشهای فروش استفاده کرد.در این مقاله به معرفی 5 نوع از تغییرات سیستم POS می پردازیم:
سیستمهای POS فرآیند پرداخت، ردیابی فروش و موجودی کالا را خودکار میکنند و اغلب میتوانند با سایر برنامههای تجاری شما، مانند نرمافزار حسابداری، ادغام شوند.برخی از سیستمهای POS میتوانند به شما در مدیریت کانالهای فروش آنلاین و فروش آنلاین کمک کنند.این مقاله برای صاحبان مشاغل کوچک است که علاقه مند به بهبود سیستم های POS در چند سال گذشته هستند.

POS چیست؟
در تجارت، POS مخفف نقطه فروش است. نقطه فروش محل و نمونه ای است که معامله در آن اتفاق می افتد. این فقط به معنی صندوقفروشی نیست . میتواند شامل سبد خرید و پرداخت آنلاین نیز باشد. پرداختهایی که با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت مجهز به کارتخوان انجام میشوند، و همچنین تراکنشهای انجامشده در این دستگاهها از طریق کدهای QR از سرویسهای پرداخت مانند PayPal نیز واجد شرایط هستند. محل فروش نیز معمولاً جایی است که مالیات بر فروش محاسبه و دریافت می شود.
مزایای POS برای مشاغل
رشد سریع فناوری دیجیتال در قرن بیست و یکم، فناوری نقطه فروش را از یک درگاه فروش به سیستمهای پردازش پرداخت جامع که اغلب با سایر ابزارهای تجاری ادغام میشوند، گسترش داده است. این سیستم های POS دارای مزایای زیر برای مشاغل هستند:
فرآیندهای فروش خودکار واضح ترین مزیت سیستم های POS این است که تراکنش ها را برای شما و مشتریانتان سریع تر و آسان تر می کند.
ردیابی فروش و موجودی: سیستمهای POS همه تراکنشهای شما را ردیابی میکنند و در نتیجه اطلاعاتی در مورد درآمد روزانهتان به شما میدهند. برخی از سیستمها دارای قابلیتهای ردیابی موجودی هستند که از طریق آنها هر بار که بارکد در POS شما اسکن میشود، شمارش سهام شما بهطور خودکار بهروزرسانی میشود.
قابلیت کارت خوانی اگر ویترین فروشگاه دارید و فضایی برای صندوقدار بزرگ ندارید، سیستمهای POS موبایل میتوانند کمک کنند. بسیاری از سیستمهای POS تلفن هوشمند یا تبلت شما را به یک POS برای پذیرش پرداختهای کارت اعتباری تبدیل میکنند . کافیست کارتخوان خود را به دستگاه خود متصل کنید، برنامه POS خود را باز نگه دارید و هنگامی که از مشتری خواسته شد، از مشتری خود بخواهید که کارت اعتباری خود را بکشد، پایین بیاورد یا ضربه بزند. معامله
ادغام با سایر پلتفرم ها اگر POS شما بتواند با دیگر پلتفرمهای نرمافزاری شرکت شما، مانند خدمات حسابداری آن، یکپارچه شود، میتوانید جریان نقدی خود را بهتر درک کنید. به این ترتیب، شما تصویر دقیقی از میزان نقدینگی شرکت شما به دلیل فروش خواهید داشت.
چگونه سیستمهای POS نحوه عملکرد کسبوکارها را تغییر میدهند!
سیستمهای POS فراتر از فروش پردازشی حرکت کردهاند و در حال تبدیل شدن به بخشی یکپارچه از کل اکوسیستم عملیات تجاری هستند.
سیستمهای POS مبتنی بر فضای ابری رستورانها مانند TouchBistro به کاربران امکان میدهند چکها را تقسیم کنند، آیتمها را سریع در منو جستجو کنند، عملکرد سرور را ردیابی کنند، سفارشهای آنلاین و کنار میز را پردازش کنند، روند باطل شدن یا اقلام را برای مهمانان گزارش دهند،
ردیابی آیتمهای منو که به خوبی به فروش میرسند و حتی کارکنان جدید را آموزش دهید.
سیستمهای POS موبایل خردهفروشی مانند Square به کسبوکارها این امکان را میدهد که iPad و تلفنهای هوشمند را با استفاده از خوانندهها و پایههای Square به یک سیستم POS تبدیل کنند. اولین سیستم کاملاً یکپارچه آن، Square Register، به شما امکان میدهد «فروشها را در زمان واقعی پیگیری کنید، موجودیها را مدیریت کنید، فهرستی از مشتریان بسازید و از مشتریان بخواهید به طور مستقیم پرداخت کنند».
در اینجا پنج راه برای تغییر سیستمهای POS و اینکه چگونه کسبوکار شما میتواند بر لبه فناوریهای POS جهش کند، آورده شده است.
1-تجارت مشترک
با انجام عملیات آنلاین، یک کسب و کار می تواند به طور تصاعدی رشد کند. پیش از این، کسبوکارها مجبور بودند دادهها را از پلتفرمهای تجارت الکترونیک و سیستمهای POS فیزیکی خود اجرا کنند. برای اجرای یک گزارش، باید هر دو نتیجه را به یک صفحه گسترده، سیستم حسابداری یا سایر نرم افزارهای گزارش دهی وارد کنید. با این حال، به دلیل سیستمهای POS تجاری مشترک، کسبوکارها میتوانند با خودکار کردن فرآیند در زمان زیادی صرفهجویی کنند.
یکی از راه حل های تجارت الکترونیک، سیستم POS Shopify است. با برنامه Shopify برای iOS و Android همگام می شود تا تراکنش های آنلاین و آفلاین را ردیابی کند. به جای مدیریت دو مجموعه از موجودی ها و سیستم های پرداخت، Shopify POS اطلاعات مالی و محصول را در یک داشبورد متمرکز همگام می کند. به این ترتیب، بدون دردسر اجرای گزارشها در سیستمهای متعدد، به دادههای بیدرنگ و بینش مشتری در دو کانال فروش دسترسی سریع و آسان خواهید داشت.

2-موبایل POS
کسبوکارها باید پرداختهای موبایلی را بپذیرند، زیرا مشتریان در حال دور شدن از پول نقد هستند.مشتریان بیشتر از کارت های اعتباری و کیف پول های تلفن همراه به عنوان پرداخت استفاده می کنند. Finance Magnates تخمین می زند که تا سال 2025، 75 درصد از کل معاملات بدون نقد خواهد بود.
با سیستمهای POS تلفن همراه، کسبوکارها میتوانند پرداختهای کارت اعتباری را از هر نقطه با اتصال اینترنت بپذیرند، در حالی که مشتریان استقلال بیشتری در نحوه پرداخت دارند.
بسته به سیستم، کسبوکارها برای شروع پذیرش پرداختهای موبایلی نیازی به تعمیرات اساسی تجهیزات سنگین یا آموزش پیچیده کارکنان ندارند. خدمات پردازش کارت اعتباری تلفن همراه (مانند Square و PayPal Here) از یک کارت خوان متصل به تلفن هوشمند یا رایانه لوحی با برنامه تلفن همراه ضروری استفاده می کنند، در حالی که ارائه دهندگان کیف پول تلفن همراه (Google Wallet، Visa Checkout، Apple Pay) و برنامه های تلفن همراه وفاداری (Starbucks، معاملات روزانه) به مشتریان این امکان را می دهد که مستقیماً از تلفن هوشمند خود یا با استفاده از اسکنر POS برای خواندن بارکدها یا کدهای QR روی صفحه نمایش خود پرداخت کنند.

3-POS + CRM
در حالی که سیستمهای POS قبلی فقط میتوانستند دادههای اولیه را در مورد رفتار مشتری ارائه کنند (اگر چیزی ارائه میدادند)، یکپارچهسازی POS/CRM این امکان را فراهم میآورد که ببینید کدام مشتریان فروش شما را هدایت میکنند و وفاداری چه کسانی ارزش پیگیری دارد.
نرم افزار CRM آنلاین و صورتحساب Sellsy یکی از این راه حل ها است. با ادغام POS، کسب و کارها می توانند سوابق مشتری، وظایف CRM و لیست های بازاریابی ایمیلی را مستقیماً از POS خود ایجاد کنند.
مثال دیگر Revel Systems است، یک راه حل iPad POS با قابلیت های CRM. ویژگیهای آن کسبوکارها را قادر میسازد تا انواع دادههای مشتری را از تراکنشهای POS، مانند نام، آدرس صورتحساب و حملونقل، ایمیلها، جزئیات عضویت در برنامه وفاداری، و تاریخچه سفارش جمعآوری کنند. سپس این نرمافزار به کسبوکارها کمک میکند تا این اطلاعات را سازماندهی، همگامسازی و در بخشهای مختلف - فروش، بازاریابی، خدمات مشتری و پشتیبانی فنی برای بهبود تجربه مشتری توزیع کنند.

4-داده های بزرگ برای SMB ها
داده های بزرگ فقط برای شرکت های بزرگ با بودجه های اطلاعاتی گسترده نیست. کسبوکارهای کوچک اکنون دسترسی مقرون به صرفهای به دادههای قدرتمند مستقیماً در دسترس دارند - از سیستمهای POS خود.
به عنوان مثال، ShopKeep، یک ابزار نرمافزاری POS برای کسبوکارهای کوچک، ویژگیهای جمعآوری و گزارشدهی قوی را ارائه میکند که به شما بینشی در مورد نحوه عملکرد کسبوکارتان میدهد. گزارش های تفصیلی شامل تجزیه و تحلیل موجودی و حجم، اقلام پرفروش، بهینه سازی درآمد و حاشیه سود و نیازهای کارکنان است.
فناوری اطلاعات POS فراتر از خرده فروشی است. Toast، یک سیستم POS برای رستورانها، «عملیات رستورانها را با ترکیب فناوری POS، در یک پلت فرم ساده میکند» در حالی که به صاحبان رستوران اجازه میدهد «فروش رستوران، نیروی کار را نظارت کنند». هزینهها، هزینههای غذا و موارد دیگر در زمان واقعی، در خانه و در حال حرکت با قابلیتهای گزارشدهی قدرتمند.»
Square یک سیستم POS برای سالنها با زمانبندی قرار ملاقات داخلی ارائه میدهد. مشتریان می توانند در حالی که روی صندلی نشسته اند پرداخت کنند و صاحبان سالن می توانند حساب های هر یک از کارکنان را مدیریت کنند.

5-امنیت اینترنت اشیا و POS
اینترنت اشیا (IoT) – اتصال و ارتباط بین دستگاهها، شبکهها و اشیاء فیزیکی از طریق اینترنت (یخچالهای مکالمه و خانههای هوشمند) – اتصال سیستمهای POS را به فرآیندهای جلو و عقب مانند CRM، حسابداری امکانپذیر میسازد. و مدیریت موجودی به این ترتیب، سیستم های POS در برابر هک ها و نقض داده ها آسیب پذیر هستند.
در سال 2014، تیم آمادگی اضطراری کامپیوتری وزارت امنیت داخلی ایالات متحده (US-CERT) هشدار و دستورالعملهای بهترین شیوهها را صادر کرد مبنی بر اینکه مجرمان سایبری با توزیع بدافزار از طریق دستگاههای متصل به اینترنت، سیستمهای POS را برای جمعآوری دادههای مصرفکننده و کارت اعتباری هدف قرار دادهاند. حتی اگر این گزارش امنیتی شش سال از عمر آن می گذرد، کسب و کارها باید در مورد سیستم های امنیتی خود به روز باشند و نحوه مبارزه با تهدیدات یا حملات احتمالی را بدانند.
US-CERT محافظت از سیستمهای POS را با استفاده از رمزهای عبور قوی، اطمینان از داشتن آخرین بهروزرسانیهای نرمافزار POS، نصب فایروال، استفاده از برنامههای آنتی ویروس، محدود کردن دسترسی غیرمجاز به اینترنت (مانند مقاصدی غیر از تراکنشهای POS) و غیرفعال کردن دسترسی از راه دور به سیستمهای POS توصیه میکند. . علاوه بر این، ارائهدهنده سیستم POS شما باید امنیت و انطباق مناسب را بهعنوان بخشی از توافقنامه سطح خدمات شما داشته باشد.
