شرکتهای PSP از جمله شرکتهای بزرگ در حوزه پولی و مالی کشور محسوب میشوند که واسطه بین بانکها و مشتریان تجاری بوده و عملا خدمات بانکی را برای عموم مردم پیاده سازی میکنند.Pspها شرکت های مجاز در پروسه پرداخت الکترونیکی pos هستند .این شرکت ها مجوز انتقال پول را از حساب خریدار به حساب فروشنده را دارند. شاپرک از نظر حقوقی جزئی از نظام بانکهای کشور محسوب شده و سهامداران شاپرک همان بانکهای کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.در این مقاله به معرفی شرکت های psp می پردازیم:
شرکت ها ی psp چه خدماتی را ارایه می دهد؟
شرکت مجاز پرداخت الکترونیک اپ های پرداخت را بر روی دستگاه می زنند , درگاه پرداخت اینترنتی, فروش دستگاه کارتخوان , ... که توسط شرکتهای psp به مشتریان عرضه میشود.
شرکتهای مذکور معمولا با پذیرنده کارتها روبرو هستند و تقریبا میتوان گفت که ارتباط خاصی با دارنده کارت ندارند و طرف مقابل دارنده کارت، بانکهای خصوصی و دولتی کشور هستند.
به طور کلی شرکتهای psp به عنوان واسط بین بانکها و پذیرندگان که ارائه کننده خدمت هستند، باعث میشوند تا مشتری به راحتی خرید خدمات یا کالا از پذیرنده امکان پرداخت راحت داشته باشد و اسکناس از معاملات حذف گردد.
در ادامه مقاله به معرفی شرکتهای psp خواهیم پرداخت.
1- شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
2- شرکت پرداخت الکترونیک سامان
3- شرکت پرداخت نوین آرین
4- شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
5- شرکت پرداخت الکترونیک سداد
6-شرکت پرداخت الکترونیک ایران کیش
7- شرکت فن آوا کارت
8- شرکت پرداخت الکترونیک سپهر
9- شرکت داده ورزی سداد
10- شرکت به پرداخت ملت
11- شرکت آسان پرداخت پرشین
شرکت های PSP به دستور ریاست جمهوری تاسیس شدند و به تمام بانکهای معتبر کشور دستور داده شد تا با شرکت های PSP قرارداد ببندند و از آن تاریخ به بعد تمام خدمات پرداخت آنها از طریق این شرکت ها به مشتریان ارائه شود.
در ادامه به معرفی شرکتهای psp خواهیم پرداخت.
1.شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد
شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد (سهامی عام) به عنوان یکی از شــــرکتهای گروه مالی پاسارگاد و با مسؤولیت راهبری خدمات پرداخت الکترونیک از تاریخ ۱۳۸۴/۱۱/۳۰ آغاز به کار کرده و هم اکنون در گروه هلدینگ فناپ فعالیت می نماید.این شرکت با حفظ استانداردهای بین المللی خدمات پرداخت الکترونیک، اقدام به بسترسازی جهت ارایه خدمات پرداخت الکترونیک با استفاده از ابزارهای نوین این صنعت نموده است.

خدمات این شرکت بر سه پایه اصلی می باشد:
پایانه اینترنتی
پایانه فروشگاهی
کارت
2.شرکت پرداخت الکترونیک سامان
شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت در تیرماه سال 1382 آغاز به کار کرد. این شرکت موافقت اصولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۳۸۳ و مجوز قطعی فعالیت خود را در مهرماه 1384 از سوی این مرجع دریافت کرد.
فعالیت سپ در حوزه پرداختهای اینترنتی از فروردینماه سال ۱۳۸۳ آغاز شد و این شرکت بهعنوان اولین ارائهدهنده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور، ابزارهای پرداخت غیرحضوری را در اختیار متقاضیان قرار داد.
این مجموعه با استفاده از نیروی انسانی متخصص، فناوریهای امنیتی روز دنیا و بهرهگیری از ابزارهای نوین پرداخت مانند کارت، کارتخوان، درگاه اینترنتی و تلفن همراه توانسته است با ارائه خدمات باکیفیت و مطمئن، رضایت مشتریان و پیمانکاران خود را جلب کرده و سهم مناسبی از بازارهای خرد و کلان تجارت الکترونیک در کشور را به خود اختصاص دهد.

خدمات اصلی پرداخت الکترونیک سامان
نصب و پشتیبانی دستگاههای کارتخوان فروشگاهی
ارائه خدمات نرمافزاری و سختافزاری پرداخت به شبکههای بانکی، سازمانهای دولتی و بانکها
ارائه خدمات پرداختهای اینترنتی
ارائه خدمات تجارت الکترونیک
نصب و پشتیبانی دستگاههای کارتخوان فروشگاهی
3.شرکت پرداخت نوین آرین
این شرکت PSP نیز از دیگر شرکتهای زیرمجموعه بانکی است که با پشتوانه بانک بزرگی مانند بانک اقتصاد نوین به عرصه فعالیت پا گذاشت و در سال 85 توانست عنوان بزرگترین مجموعه پایانههای فروش را از آن خود کند. این شرکت که با بیش از 200 پرسنل توانسته فعالیت خود را گسترش دهد، در حال حاضر در موضوعات زیر فعالیت میکند:

درگاههای پرداخت الکترونیک
دستگاههای پرداخت نوین بانکی
خودپردازهای بانکی
کیوسکهای بانکی
USSD
4.شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
شرکت تجارت الکترونيک پارسيان(تاپ) با نام تجارت الکترونيک ايرانيان در تاريخ 1379/02/18 بهصورت شرکت سهامي خاص تأسيس و طي شماره 164214 مورخ 1379/04/8 در اداره ثبت شرکتها و مالکيت صنعتي تهران ثبت و فعاليت گسترده خود را در زمينه ايجاد و توسعه شبكههاي پرداخت الكترونيكي در كشور آغاز نموده است.
دارا بودن بیش از 900 هزار دستگاه پوز در سرتاسر کشور از ویژگیهای این شرکت محسوب میشود که سال گذشته با یک تغییر برند از “پککو” به تاپ توانست محبوبیت و معروفیت بیشتری را کسب نماید.

خدمات کلیدی این شرکت:
کارت
کارتخوان
خودپرداز برونشعبهای
سامانه IVR تاپ
سامانه پرداخت اینترنتی تاپ
اپلیکیشن پرداخت الکترونیکی تاپ
سامانه USSD تاپ #۷۰۸*
5.شرکت پرداخت الکترونیک سداد
پرداخت الکترونیک سداد در مدت زمانی کوتاه توانسته به دستاوردهای مهمی چون طراحی و اجرای کامل زیرساخت شبکه پرداخت (سوئیچ پذیرندگی و شبکه تجمیع) نائل شود و در مقام یکی از بزرگترین شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی پی اس پی (PSP) در ایران مشغول به خدمت شود.
شرکت پرداخت الکترونیک سداد هم اکنون عرضه کننده محصولات و خدمات پرداخت الکترونیکی در زمینه هایی نظیر کارتخوان (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)، اپلیکیشن پرداخت (ایوا و پالس) و کد دستوری (#737*) است.
این شرکت با دارا بودن بیش از 1000 نفر پرسنل، در حوزههای پرداخت الکترونیکی، تولید نرمافزارهای پرداخت و پشتیبانی ابزارهای پرداخت فعالیت میکند.

درگاه پرداخت موبایلی
کارتخوان متصل به سیستم
کارتخوان فروشگاهی
خدمات ارزشافزوده
6.شرکت پرداخت الکترونیک ایران کیش
شركت كارت اعتباري ایران کیش با درک ضرورت توسعه ارايه خدمات پرداخت الکترونیک و نقش آن در توسعه پایدار و همه جانبه کشور، همکاری خویش را از فروردین ماه 1382 با ماموریت صدور و ارائه خدمات کارت اعتباری به بانکهای ایران آغازکرد. شرکت از سال 1384 مسوولیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانههای فروش و سایر ابزارهای پرداخت و پذیرش بانکها و صدور انواع کارتهای اعتباری را با هدف گسترش فعالیتهای خود را در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به نظام بانکی، صنعت بیمه و بازارهای مالی بر عهده گرفت.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه 1385 با تایید صلاحیتها و فعالیتهای شرکت مجوز ارائه خدمات پرداخت الکترونیک (PSP) را به شرکت اعطا نمود.
شرکت ایران کیش با چشمانداز توسعه ابزارهاي پرداخت و پذيرش تبدیل شدن به یکی از مطرحترین شرکتهای PSP جهان و بزرگترین شرکت PSP خاورمیانه، ماموریت خویش را بر توسعه کمی و کیفی شبکه پذیرندگان کارت و ایجاد بسترها و زیرساختهای ارتباطی نرمافزاری و سختافزاری بنا كرده است.

خدمات ارایه دهنده شرکت پرداخت الکترونیک ایران کیش شامل زیر می باشد:
کیوسک خدمات پرداخت
راهکارهای نوین پرداخت
درگاه پرداخت همراه
ابزارهای نرمافزاری کاربردی تلفن همراه
سامانههای ارائه تخفیف و وفاداری
سامانه یکپارچه گزارشات
راهکارهای نوین پرداخت
خدمات ارزش افزوده
7.شرکت فن آوا کارت
شرکت فن آواکارت به صورت سهامی عام، با هدف «ارائه خدمات ایمن، موثر، ارزان و در جهت توسعه ابزارهای پرداخت» در سال ۱۳۸۲ به عنوان عضوی از گروه بزرگ فن آوا (سهامی عام) و به شماره ۲۰۹۱۵۲ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت پس از دریافت مجوز PSPاز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را با صدور کارت های اعتباری آغاز و در سال ۱۳۸۸ به همکاری با بانک ها در زمینه تامین، نصب و پشتیبانی دستگاه های کارتخوان در سطح کشور نمود. این مجموعه با استفاده از نیروی انسانی متخصص، فناوریهای امنیتی روز دنیا و بهرهگیری از ابزارهای نوین پرداخت موفق به کسب رتبه برتر شورای عالی انفورماتیک کشور گردید.

پرداخت شارژ
پرداخت از طریق qr
اپلیکیشن های پرداخت
پرداخت قبوض
پرداخت های بدون تماس
کد های دستوری
8.شرکت پرداخت الکترونیک سپهر
شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در سال ۱۳۸۶، به منظور ارائه راهکارهای جامع فناوری مورد نیاز بانکها و سایر موسسات مالی و اعتباری، طراحی و اجرای اتوماسیونهای بانکی، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و بانکی اعم از نرمافزاری و سختافزاری، واردات و فروش کارتهای الکترونیک هوشمند، پیادهسازی سامانههای امنیتی مرتبط به حوزه پرداخت، شخصی سازی کارتهای هوشمند و اخذ نمایندگیها و سایر فعالیت مرتبط تاسیس گردید.

9.شرکت سایان کارت
شرکت سایان کارت در سال ۱۳۷۹ تأسیس و با هدف ارائه خدمات پرداخت به گروه سایپا، فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. در شهریور ۱۳۸۴ موفق به اخذ مجوز بهعنوان موسسه ارائهدهنده خدمات پرداخت PSP (Payment Services Provider) از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد و از آن تاریخ تاکنون با استفاده از سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری ویژه در راستای پیادهسازی روشهای تبادل پول الکترونیکی، اقدام به صدور انواع کارتهای هوشمند و نصب دستگاههای پایانه فروش POS در مراکز فروش کالا و خدمات کرده است. در سال ۹۱ و با تأسیس شرکت شاپرک از سوی بانک مرکزی، شرکت سایان کارت مجدداً از سوی بانک مرکزی و شرکت شاپرک موردبررسی قرار گرفت و موفق به دریافت مجوز فعالیت از شرکت مذکور بهعنوان یکی از ۱۲ شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت شد.

10.شرکت به پرداخت ملت
شرکت به پرداخت ملت (سهامي عام) با هدف توسعه ابزارهاي پرداخت الکترونيکي فعاليت خود را از سال 1384 بعنوان ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونيکي (PSP(Payment Service Provider با اخذ مجوز رسمي از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران آغاز نموده است، همچنين پس از تشکيل شرکت شاپرک در سال 1391 مجوزهاي لازم جهت ادامه فعاليت از شرکت مذکور اخذ گرديده است.
در اين راستا شرکت به پرداخت ملت مسئوليت ايجاد و پشتيباني شبکه پايانههاي فروش و ساير ابزارهاي پرداخت با هدف گسترش نظام پرداخت الکترونيک به شبکه بانکي و بازارهاي مالي کشور را بر عهده گرفته است.

حوزه فعاليت
اين شرکت با برخورداري از دانش و تخصص روز دنيا، به عنوان يک گروه توانمند در ارائه خدمات الکترونيکي بصورت تخصصي در زمينه هاي ذيل فعاليت مينمايد:
ارائه خدمات پرداخت از طريق پايانه هاي فروشگاهي (EFT-POS)
ارائه خدمات پرداخت از طريق شبکه پرداخت اينترنت (IPG)
ارائه خدمات پرداخت از طريق کد دستوري (#741*)
ارائه خدمات پرداخت از طريق برنامه موبايلي (Mobile App)
ارائه خدمات پرداخت و بانکي از طريق دستگاه خودپرداز (ATM)
ارائه خدمات پرداخت و بانکي از طريق پايانه غير نقدي (Kiosk)
ارائه خدمات پرداخت و بانکي از طريق پوز شعبه (PINPAD)
ارائه خدمات پرداخت الکترونيکي بهاي سوخت
11.شرکت آسان پرداخت پرشین
شرکت «آسان پرداخت پرشین» در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ به عنوان شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت (PSP)، با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. «آسان پرداخت پرشین» با ایجاد تیمی توانمند از نیروهای انسانی متخصص و با تجربه در زمینه طراحی و توسعه سیستمهای یکپارچه پرداخت و با بهرهگیری از فناوریهای امنیتی روز دنیا و ابزارهای نوین پرداخت در بسترهای مختلف مانند پایانههای فروش (POS)، پرداخت موبایلی (Application+USSD) و درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) توانسته است در حوزه بانکداری الکترونیک و خدمت به دولت الکترونیک فعال و تاثیرگذار باشد.

